donderdag 7 oktober 2010

Holbox Poolse verkoopkantoor: Zendelingen in een speeltuin

U zult het van mij niet geloven, maar de laatste tijd heb ik ongelooflijk veel boeken gelezen. Niemand had dat van mij verwacht en ik zelf ook niet, want ik sta bekend als een zeer onrustig tiep. Ik zal u aan het einde van dit blog uitleggen hoe dat zit. 


Sinds vorige maand heeft Holbox een officieel verkoopkantoor in de hoofdstad van dit land, Warschau. Om precies te zijn ligt het in het Platan Park in een bedrijfsverzamelgebouw. Het gaat om een nieuw ontgonnen stuk terrein in de buurt van de hoofdstad, vlakbij het vliegveld en belangrijke snelwegen. Eerder waren we ook al in Polen gevestigd in Gliwice, het vroegere Gleiwitz. Onbekend in Nederland, maar toch een stad met 200.000 inwoners. Polen is een land met 38 miljoen inwoners en een snel groeiende economie. De lonen zijn er veel lager dan in Nederland, maar wel passend bij de levensstandaard aldaar.

Over het arbeidsethos van de Polen heb ik niet te klagen. Die weten wat werken is! Over de status van degenen die er marketing moeten bedrijven heb ik nog wél veel twijfels. Daarover straks meer…Polen is het enige land van Europa dat vorig jaar redelijk aan de recessie wist te ontsnappen. Het had een economische groei van 1,7%. Het begrotingstekort dook in 2007 slechts 2% onder het bbp en het land weerstond de verleiding om -in tegenstelling tot vele buurlanden- massaal leningen in vreemde valuta aan te gaan. Een belangrijke interne markt maakte het land sowieso al minder afhankelijk van export en een devaluatie van de Poolse zloty met 40% herstelde het concurrentievermogen. De Poolse regering zorgt voor een effectief stimulusprogramma, belastingsverminderingen inbegrepen.

Dat zijn allemaal hele mooie dingen, maar op het gebied van strategie en marketing moet er in Polen – en diverse andere Oostbloklanden – nog heel wat gebeuren.

Kinderschoenen
Begrippen als ‘communicatie’ en ‘marketing’ staan in Polen nog in de kinderschoenen als we het vergelijken met Nederland. Een aardig voorbeeld daarvan was de huur en aankleding van ons nieuwe kantoor. Men wilde alleen verhuren in zeer grote compartimenten, over een kleinere indeling viel nauwelijks te praten. Vriendelijk doch zeer onbuigzaam, weinig servicegericht. Het heeft me heel wat moeite gekost om de mensen daar bij te brengen wat ‘productdifferentiatie’ is. Tenslotte hebben we er een mooi, effectief en niet al te groot verkoopkantoor (200 m2) kunnen realiseren. Dat moet ook wel, want we werken er voor een beslist bijzonder mooi klantenpakket: P&G, Mars, Nestle, Imperial… om maar eens een paar te noemen.

Marketing
Ik zie ons verkoopkantoor als een belangrijke investering in de toekomst. Om de zaak daar vlot te trekken reis ik er gemiddeld viermaal per maand naartoe. Dat is écht nodig, want van moderne marketing hebben de Polen geen kaas gegeten. Dus breng ik deels in de rol van ‘zendeling’ het aanwezige Poolse personeel en hun klanten bij wat moderne markten vragen. Die vereisen een degelijke winkelaankleding, professionele folders, mailingacties, creatieve displays en point of sale materiaal. Natuurlijk… de Polen doen het uitstekend, maar het zal nog even duren voor onze ‘speeltuin’ daar een paradijs is. Tot dan reis ik als Limburgse marketingprediker het voormalige Oostblok rond om de zegeningen van Holbox aan de man te brengen.

Dat heeft één heel belangrijk persoonlijk voordeel… na jaren daarvoor geen tijd te hebben gehad, verslind ik gedurende de urenlange vliegreizen het ene na het andere boek uit mijn Ibook. Dus boek ik op twee fronten letterlijk vooruitgang…